EGR ventil slouží ke zpětnému nasávání spalin z výfukových plynů u dieselových motorů, což má přinášet snížení výskytu škodlivých emisí. Jenže to má háček. Konstrukce spalovacích motorů s tím nikdy nepočítala, toto je výmysl moderní doby a auta s naftovými motory jezdila po světě desítky let bez tohoto ventilu, aniž by jej k něčemu vůbec potřebovala. Snižování škodlivin v ovzduší se týká pouze současné doby, ovšem nejde o přirozenou technickou součást principu spalovacího motoru, ale spíše o přítěž. Proto se také mnozí uchylují o softwarové vypnutí EGR https://vypnuti-scr-dpf.cz/deaktivace-adblue-scr-dpf-egr/.
Přítěž v podobě zvýšení spotřeby paliva – konstrukcí EGR ventilu sice snížíte množství emisí, ale zároveň zvýšíte množství spotřebované nafty, což ruku v ruce s sebou nese zvýšení těžby ropy. Těžba ropy není zrovna ideální ekologická záležitost, neboť ropa není obnovitelný zdroj a jde o vyslovené drancování planety – jejích nerostných zásob. Tak trochu celé toto počínání připomíná slavného lovce Pampalini, který si utíral z čela pot, aby jej vzápětí ze svého kapesníku vyždímal na svou hlavu.
Drahé opravy – veškeré systémy, jako je filtr pevných částic DPF, EGR ventil pro recirkulaci výfukových plynů a SCR AdBlue pro eliminaci jedovatých plynů jsou velmi nákladné, co se týče oprav, a bohužel také poměrně často poruchové. Tato legrácka si vyžádá někdy i značné investice, ovšem z vaší kapsy. Žádný úředník, který stanovil tato pravidla, vám na to nepřispěje, vše musíte zaplatit vy. Jenže ne každý je finančně „ve vatě“, spousta lidí auta potřebují ke své práci, splácí hypotéky a spotřební úvěry, živí rodinu a děti a nemá na rozhazování. Proto je třeba zamyslet se nad důsledky každé legislativní úpravy. Každý zákon musí být realizovatelný, a chceme-li opravdu funkční systém eliminace spalin z motorů aut, měl by být spolehlivý. A případné závady těchto zařízení by měly být propláceny státem, aby to bylo spravedlivé pro všechny.